2012. április 10., kedd

A férfiak rosszabbul vezetnek - és ennek a nők látják a kárát?


„A közúti balesetek áldozatainak 75 százaléka férfi. Férfiak, akiket ismertünk, akiket szerettünk. Egy férj, egy társ, egy gyermek, egy apa vagy egy barát. (...) Azt mondják, jól vezetnek, és soha nem is volt balesetük. Ami igaz is. Ám egy napon...”

A közlekedési szakbizottság tagjaként és az intelligens közlekedési rendszerekről szóló jelentés szerzőjeként régóta figyelemmel kísérem a közlekedésbiztonsággal foglalkozó programokat, így például a közelmúltban a francia kormány által indított figyelemfelhívó kampányt is, amely a „Nők kiálltványa a biztonságos utakért” címet viseli. Az erről szóló internetes oldalon nemcsak adatokkal, tényekkel és látványos infografikákkal próbálják elrettenteni a vezetőket a sebességhatár túllépésétől vagy az ittas vezetéstől (a balesetek két leggyakoribb okozójától), hanem egyúttal érvekkel is fel kívánják vértezni a nőket, amelyekkel biztonságosabb vezetésre vehetik rá a férfiakat. Hiszen – ahogy a kampány mottója szól: „Mindaddig, amíg férfiak halnak meg az utakon, nőkre van szükség, hogy ezen változtassunk.”

A biztonságos vezetés népszerűsítése nemcsak a bejegyzés elején idézett sorok miatt lehet fontos a nők számára. A francia statisztikai adatok szerint, a közúti balesetek női halálos áldozatainak több mint kétharmada csak utas volt a járműben.

Mindazonáltal a biztonságos és tudatos vezetés mellett az is fontos, hogy gyors és szakszerű segítséget kapjunk, ha bekövetkezik a baj. A statisztikák alátámasztják, hogy a legmodernebb berendezésekkel – így például stabilitáskontrollal és elektronikus segélyhívóval felszerelt intelligens autók – több ezer emberélet megmentéséhez járulhatnak hozzá. Az említett kampány honlapján olvasható tanácsokat azonban mindenkinek érdemes megszívlelni:

Tíz érv a férfiak meggyőzésére a biztonságos vezetés előnyeiről


1. A nagy sebesség kevés időt takarít meg.


A 130 km/h sebesség helyett 140 km/h-val száguldók 100 km távolság alatt mindössze három percet takarítanak meg. Megéri a kockázat? Minden ötödik halálos balesetet a sebességhatár túllépése okozza.


2. Minél nagyobb a sebesség, annál kevesebbet érzékelünk környezetünkből.


Míg 40 km/h sebességnél a látótér 100 fokos, 130 km/h sebességnél mindössze 30. 


3. A motorral nagyobb az esélye egy halálos balesetnek.


Míg a kétkerekű járművek a forgalom két százalékát adták 2010-ben, a halálos áldozatok negyedét a motorvezetők tették ki.


4. Minden harmadik halálos balesetet az alkohol okoz.


Az alkoholos befolyásoltság a vezető halálozási ok a franciaországi utakon. Az alkohol hatására hajlamosak vagyunk a kockázatok alábecslésére, valamint saját képességeink túlértékelésére. Az alkohol beszűkíti a látóteret, hatással van a mélységérzékelésre és megzavarja a mozgáskoordinációs képességet. 


5. Ne akarjuk legyőzni a vezetés közben ránktörő álmosságot


Minden harmadik halálos baleset a vezető fáradtsága miatt következik be. A vezetőnek az álmosság első jelére meg kell állnia, mert ilyenkor a balesetveszély három- vagy akár négyszeresére is nőhet. Érdemes szem előtt tartani, hogy 17 óra éber állapot 0,5 g vérbe kerülő alkohol hatásának felel meg. 20 perc pihenő ugyanakkor már elegendő a vezetési képesség visszanyeréséhez.


6. Ha „rátapadunk” az előttünk haladó autóra, nem lesz elég helyünk fékezni.


Mindig tartsuk be a biztonságos követési távolságot, hiszen bármikor szükség lehet vészfékezésre. A távolságnak elegendőnek kell lennie a vezető reakcióidejére és a fékezésre is. Például 50 km/h sebesség mellet,t 14+14 méterre, 90 km/h sebesség esetén viszont már 25+45 méterre van szükség a megálláshoz. 


7. Az ismert út veszélyesebb.


A minden nap megtett útvonalak hamis biztonságérzetet adnak. A halálos balesetek 78 százaléka a lakóhely közelében történik.


8. A telefonálás 50 százalékkal növeli a reakcióidőt.


A halálos áldozatokkal járó balesetek 10 százalékát a vezető mobiltelefon-használata okozza. 


9. Lámpák: az egyetlen mód a többi vezetővel való kommunikációra.


Az index használata segít a többi vezetőnek felmérni a saját pozícióját. Azonban irányváltás előtt használjuk a visszapillantó tükröket, és magunk is győződjünk meg arról, hogy az út szabad.


10. A biztonsági öv bekapcsolásával tizedére csökkenthető a halálos baleset kockázata.


Ne felejtsük el: egy ütközés esetén, már 50 km/h sebesség mellett is halálos sérüléseket szenvedhet a be nem kapcsolt utas.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése